‘Do we need an EHIC card to travel?’

However, although there are problems being reported, it still makes sense to
ensure that you have an up-to-date card. If you try to use it and it is
refused, you should be able to make a claim for the treatment on your travel
insurance.

But if you don’t have a card, then some insurers won’t pay for any medical
treatment, as the small print of these policies states all travellers must
have a valid card.

It would be foolish in any circumstances to rely solely on an EHIC card. Aside
from the current problems, this card won’t cover all your medical costs if
you need treatment abroad. For example, it won’t cover a flight home in a
medical emergency, nor will it cover additional accommodation if illness
means you cannot return as planned.

Even with this card you may still have to pay for prescriptions, calling an
ambulance, a GP appointment or other medical treatment. If you have travel
insurance you should be able to reclaim such costs.

In addition, travel insurance should also cover lost baggage, stolen cameras
or cancelled holidays if you fall ill in advance. Most also offer 24-hour
helplines and assistance services, putting you in touch with
English-speaking doctors and helping to rearrange flights and accommodation
for yourself and your family in a real emergency.

Finally, remember that EHIC cards need to be renewed every six years. Apply or
renew at the official website (www.nhs.uk/ehic).
Be warned: there are a number of unofficial websites offering to renew cards
for a fee. Stay clear – there is no need to pay for this service.


Muffling of a Voice Provokes an Outcry in Greece

A bit melodramatic, lagging in parts, but full of feeling, the performance of “Nimrod” from Elgar’s “Enigma Variations” captured something in Greece. It became the soundtrack to a country falling apart, a dirge for a social order dissolving with each new quarter of recession, the sound of a loss of faith in the ability of Greece’s leaders, and Europe’s, to set things right.

The video — and the live-streaming of programming online, produced by employees still showing up to work, unpaid and occupying headquarters illegally — has elicited immense solidarity with a broadcaster that Greeks have traditionally seen as mismanaged and overstuffed with patronage hires.

For a government intent on projecting an image that it is in control, shutting down the Hellenic Broadcasting Corporation, known as ERT, was a bold gamble. Mr. Samaras wanted to show Greece’s troika of international lenders that he was able to meet their demands to fire public-sector workers — something that in four years of financial crisis and rapidly shrinking budgets Greece had not managed to do.

But in a crisis based in large part on perception, turning off the public broadcaster — one of the only broadcast news sources not owned by Greek business magnates — revealed another side of the prime minister, one his critics say is increasingly autocratic and stubborn, willing to infringe on press freedom and risk a political crisis to meet the demands of Greece’s creditors.

The decision to close the broadcaster rattled Greece’s weak governing coalition, and talks Wednesday evening to avert a collapse were inconclusive. But it was widely believed that the parties would patch up their differences on Thursday, particularly given an order by the Council of State, one of the country’s highest courts, to reopen ERT in some form and the coalition partners’ fear of the leftist opposition party, Syriza.

Yet, the debate over ERT has become “Rashomon”-like with perceptions strongly influenced by the observer’s perspective.

Over the years, successive governments have brought in waves of the party faithful to staff ERT. No one was fired, so no one is denying that the ranks were filled with patronage and political hires — earning the ire of most Greeks.

While the ERT staff can be seen as lean compared with other state broadcasters in Europe, it is widely regarded in Greece as a spendthrift. Before the financial crisis hit in 2009, it had about 100 on-air presenters earning around $650,000 a year, according to a former ERT manager. The violinist in the video plays in one of the network’s three orchestras.

Mr. Samaras has called ERT a costly bastion of favoritism, yet his critics note that much of the patronage came from his own New Democracy Party and the other members of the governing coalition.

Giorgos Kogiannis, a former head of news at ERT, accused the government of hypocrisy for closing ERT down to cut costs, claiming that the three-party government formed last June immediately appointed its own people to key posts there and tripled the number of advisers to the new chief executive.

“As soon as they came to government, they started the political appointments at ERT,” Mr. Kogiannis said. “They put 20 advisers in the C.E.O.’s office, compared to six before.” He added that several positions were given to people with close ties to the government spokesman, Simos Kedikoglou, and other top government officials.

Mr. Kedikoglou did not respond to a request for comment.

ERT’s 2,600 employees, meanwhile, are fighting to save their jobs and, understandably, feel like pawns in some larger battle.

On Tuesday afternoon, Greek folk music blared from 10-foot speakers and banners rippled across the building’s facade, railing against what workers called the “sudden death” of the decades-old institution. “Not for sale!” read one. “Unemployment, poverty and now the loss of culture — this is the price for the euro,” read another.

Liz Alderman reported from Athens, and Rachel Donadio from Rome. Niki Kitsantonis contributed reporting from Athens.